عطر بهاراستاد ناصر نظر
وقت یادگیری درامز

وقت یادگیری درامز

چه زمانی برای شروع نواختن درامز مناسب است؟

گاهی هنرآموزگاران درام‌نوازی نسبت به شروع یادگیری این ساز ابراز تردید می‌کنند و می‌گویند که نباید پیش از رشد کافی دست‌ها و پاها و مهارت‌یابی کودکان در شمارش و درک ریتم، کار آموزش را شروع کرد.

برخی دیگر هم می‌گویند که هر سنی برای شروع مناسب است، به این شرط که هنرجو به‌قدر کافی تمرین کند و برای هماهنگی عضلات و ذهن وقت بگذارد، خواه پنج ساله باشد، یا پنجاه یا حتی 75 ساله.

یعنی هیچ سن ازپیش‌تعیین‌شده‌ای در کار نیست. باوجوداین، باید به یاد داشت که رشد همه‌ی بچه‌ها با هم یکی نیست و یکی زودتر از دیگری رشد می‌کند.

اگر فرزندتان به‌سرعت می‌تواند ریتم‌ها را درک کند و همراه آن‌ها ضرب بگیرد، بدیهی است که خیلی زود می‌تواند درامز بنوازد و در این راه پیشرفت کند.

هرچه هنرجو زودتر به هماهنگی دست‌وپاها برسد و به‌قدر کافی تمرین کند، سریع‌تر هم رشد می‌کند و حافظه‌ی عضلانی‌اش بهتر شکل می‌گیرد. برای این کار لازم است تا هنرجو هر روز و در هر نوبت دست‌کم 10 دقیقه تمرین کند.

به باور شماری از هنرآموزگاران درامز، لازم نیست تا از همان اول کار یک ست کامل درامز تهیه کنید. یعنی می‌توان کار را با یک جفت مضراب (استیک) و یک پَد (بالشتک) تمرین شروع کرد و کمی که پیشرفت حاصل شد، برای نوازنده یک مجموعه‌ی کامل فراهم کنید.

وقتی که موقع تهیه‌ی ساز شد، باید از پیش چند متر مربع برای سِت (مجموعه) خود در نظر بگیرید. البته سِت‌های الکترونیکی فضای کمتری اشغال می‌کند تا سازهای آکوستیک، ولی خب برای نواختن این سازها، علاوه بر خود درامز، به یک تشدیدگر صدا نیز نیاز دارید.

خلاصه این‌که اگر فرزندتان نشانه‌هایی از ریتم‌آگاهی نشان می‌دهد، هیچ‌وقت برای آغاز آموزش زود نیست، اما در حالت عادی اکثر هنرآموزگاران درامز توصیه می‌کنند که زودتر از هفت سالگی بهتر است زمان کلاس به تمرین‌های ابتدایی ریتم‌شناسی صرف شود تا مهارت‌آموزی.